
Factor OSTRO Gravel - dla kogo to rower?
Szosa endurance czy gravel? Jeśli kiedykolwiek szukałeś odpowiedzi na to pytanie, to właśnie nadszedł moment odpowiedzi. Nowy Factor OSTRO Gravel. Przód roweru przypomina rasową szosę aero, tył najlepsze maszyny do podjazdów, a prześwitu opon nie powstydziłby się żaden gravel. Czy rower, który ma być do wszystkiego, nadaje się tak naprawdę do niczego? Sprawdźmy!
Factor OSTRO Gravel - najważniejsze informacje w skórcie
Factor Gravel Ostro łączy w sobie to co najlepsze z szosy i gravela. To rower dla zwolenników szybkiej jazdy. Spłaszczony widelec, główka ramy i kierownica zapewniają aerodynamikę, która przekłada się na szybkość. Tylne widełki ramy, skonstruowane są w tak, aby rower szybko podjeżdżał. Karbonowe koła zapewniaja komfort i sztywność, dodatkowo zwiększając dynamikę roweru. Do roweru zmieszczą się opony o szerokości 45 mm i w takiej konfiguracji będzie to rasowy gravel. Możesz jednak wymienić opony na 32 mm i cieszyć się z wygodnej i szybkiej szosy endurance.
Zobacz modele Factor Ostro Gravel dostępne w naszym sklepie: White Grunge oraz Black. Kliknij w zdjęcie, żeby wyświetlić kartę produktu.
Rower Factor Ostro Gravel - do czego?
Factor Ostro Gravel jest rowerem dla Ciebie, jeśli:
- szukasz uniwersalnego roweru, którym będziesz jeździć szybko zarówno po szosie, jak i w terenie
- chcesz jeździć szybko lub się ścigać, ale nie kosztem komfortu
- nie stać Cię na zakup szosy endurance i gravela
Nie kupuj tego modelu, jeśli:
- szukasz gravela do wypraw i bikepackingu (na rowerze nie ma dodatkowych mocowań, poza tymi na bidon)
Factor OSTRO - rower szosowy czy gravel?
Factor to stosunkowo młody gracz na rynku producentów rowerów. Brytyjska firma wypuściła swój pierwszy model na rynek 14 lat temu w 2009. Mimo to Factor na dobre zadomowił się w rowerowym mainstreamie, a na rowerach tej marki jeździ jeden z najlepszych szosowych zawodników na świecie — Chris Froome. To właśnie od niego zaczyna się opowieść o modelu OSTRO gravel.
Podstawą przy projektowaniu nowego gravelowego modelu Factora była rama OSTRO Vam, na której Froome jeździł w zeszłorocznym Tour de France. Mimo że Brytyjczyk zmuszony był wycofać się z wyścigu z powodu koronawirusa, to jego kolegom z teamu udało się zaliczyć dwa zwycięstwa etapowe. Skoro w drzewie genealogicznym OSTRO Gravel znajduje się typowo wyścigowa szosa, to możecie się domyślać, że do czego to rower…
Rower Factor Ostro Gravel - szosa road plus?
“Szybkość to Twój cel. Podczas każdej jazy, na każdej nawierzchni, bycie szybszym jest dla Ciebie ważne, a to gravel, na który czekałeś.” Takimi słowami wita nas opis OSTRO gravel na stronie Factora. Opisy tworzone przez producentów rowerów uważamy za osoby gatunek literacki, stojący zazwyczaj gdzieś pomiędzy poezją a fantasy, ale tym razem nie sposób się nie zgodzić. Dlaczego?
Factor OSTRO to areo gravel, którego rama rzeczywiście zaprojektowana została z myślą o szybkiej jeździe. Aerodynamiczny widelec oraz nowy kształt główki ramy w połączeniu ze zintegrowaną, płaską kierownicą sprawiają, że przód roweru wygląda niemal identycznie, jak OSTRO Vam, znany z Tour De France.
Kierownicę cechuje 7-stopniowa flara, czyli wygięcie dolnej części zapewniające większy komfort i lepszą sterowność podczas jazdy w trudnym terenie. Delikatna flara dodaje 3 centymetry szerokości na końcu kierownicy. Jeśli ułożysz dłonie bliżej manetek, to możesz jechać w wąskim, aerodynamicznym wolnym chwycie. Ciekawym rozwiązaniem jest mocowanie na lampkę lub kamerę Go-Pro z regulowanym kątem, umiejscowione z przodu kierownicy. Idealne rozwiązanie dla zawodników, którzy jeżdżą tak szybko, że nie zapamiętują nic z pokonywanej trasy.
Aero gravel - jak to się robi?
W ramach ciekawostki możemy wytłumaczyć jak Factor (i inne firmy rowerowe) sprawia, że rowery stają się coraz bardziej aerodynamiczne. Pierwszym krokiem przy projektowaniu modelu Ostro Gravel był model komputerowy, który wprowadzony został do programu CFD (CFD to skrót od computational fluid dynamics, czyli obliczeniowej dynamiki płynów). Na podstawie najlepszych komputerowych modeli są następnie produkowane prototypy, które poddawane są dalszym testom w tunelu aerodynamicznym. Poniżej porównanie aerodynamiki roweru szosowego i krowy.
A może jednak gravel?
Cieniutkie, tylne widełki ramy wskazują, że OSTRO Gravel będzie doskonale radził sobie na podjazdach. Dla fanów jazdy w terenie ważniejsza jednak będzie informacja o tym, że do roweru zmieszczą się szerokie opony 45-mm (zarówno na kołach 700c, jak i 650b). Jak z zapychaniem ramy błotem? OSTRO Gravel testowany był na zeszłorocznym australijskim wyścigu Unbound, gdzie pogoda nie oszczędzała zawodników. OSTRO Gravel przeszedł ten chrzest bojowy i pojawiły się na linii mety w pierwszej dziesiątce.
Całości dopełniają karbonowe koła na stożku 34 mm, które przyjmą zarówno szosowe opony 32 mm, jak i szersze, terenowe ogumienie. Koła są oczywiście przystosowane do założenia opon bezdętkowych. Wewnętrzna szerokość obręczy - 25 mm, sprawia, że opony doskonale układają się podczas jazdy i zapewniają dobrą przyczepność.
Factor Gravel Ostro - czy warto?
Factor Gravel Ostro jest odpowiedzią na rosnącą popularność ‘gravel racing’ czyli wyścigów gravelowych. Nawet jeśli jesteś niedzielnym obserwatorem środowiska rowerowego, na pewno zauważyłeś, że wyścigi w mieszanym terenie, na lekkich aerodynamicznych gravelach cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Ten sztywny i lekki aerodynamiczny gravel zadowoli wszystkich ambitnych zawodników, dla których priorytetem jest szybkość. Równocześnie to ciekawa propozycja dla tych, którzy nie potrafią wybrać pomiędzy szosą a gravelem i szukają jednego roweru, który pozwoli im łączyć obie dyscypliny.
Nowy Factor Gravel Ostro White Grunge dostępny jest od ręki w Trirencie. W sprawie zakupu pozostałych modeli prosimy o kontakt mailowy sklep@trirent.pl